Saavutettavuus projekti

Naisliiton Saavutettavuus-hanke vaatii

ratkaisuja arkea hankaloittaviin pulmiin

­Ikäihmiset ovat aktiivisia kansalaisia, osallistujia ja vapaaehtoistyön tekijöitä, sanoo senioriaktiivi, juristi Tuulikki Petäjäniemi, Naisjärjestöjen Keskusliiton entinen puheenjohtaja ja entinen kansanedustaja.

ICT-palveluiden kotitalousvähennystä laajennettava

Olethan tietoinen, että kotitalousvähennystä verotuksessa saa tietotekniikan neuvonta- ja asennuspalveluista. Tällaisia ovat mm. tietokoneen tai sen oheislaitteen asentaminen ja korjaaminen, tietoliikenneyhteyksien käyttöönottaminen ja asentaminen, kodissa tapahtuva kodin tieto- ja viestintälaitteiden ja -yhteyksien opastustyö.

Suomalaisen naisliiton Saavutettavuus-ryhmä pitää puutteena sitä, että tämän erittäin tarpeellisen vähennyksen saa vain, jos neuvoja tai asentaja tulee palvelua tarvitsevan kotiin.

Moni yksinäinen ihminen ei mielellään asioi vieraan ihmisen kanssa kodissaan ja avaa tietokonettaan tunnuksineen.

Kotitalousvähennykseen oikeuttavaa tulisi olla myös kodin ulkopuolella tapahtunut (esim. huoltopalveluna) ostettu luettelon mukainen työkorvaus.

Saavutettavuus-ryhmä tekee asiasta esityksen, joka toimitetaan viranomaisille, mm. vanhusasiavaltuutetulle.

Lisätty 15.10.2022 seuraavat tiedostot:

- PANKKIEN ERITYISPALVELUJA SENIOREILLE

- KELA-ASIOIDEN HOITAMINEN TOISEN PUOLESTA