Tekla Hultin sai nimikkoaukion

Tiistaina kahdeksantena huhtikuuta Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta teki päätöksen, jota Suomalaisessa Naisliitossa oli pari vuosikymmentä odotettu. Tekla Hultin, aikansa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja ja Naisliiton ensimmäinen puheenjohtaja, sai nimikkoaukion Helsingin sydämessä, osan Sanomatalon vieressä olevasta Mannerheiminaukiosta.

Kun naisliittolaiset ystävineen vaelsivat Tekla Hultinin juhlaseminaarin jälkeen perjantaina 11. huhtikuuta kukittamaan aukiota, moni heistä totesi, että paikka on parempi kuin he olivat uskaltaneet uneksia.  Tekla Hultinin nimeä kantava aukio on Sanomatalon ja Kiasman välissä oleva aukio portaineen, joiden alapäässä avautuu näkymä Eduskuntatalolle. Paikka on symbolinen, sillä Tekla Hultin oli 1890-luvulla vakituisena toimittajana – ensimmäisenä naisena Suomessa – Helsingin Sanomien edeltäjässä Päivälehdessä. ja vuodesta 1908 lähtien lähes 20 vuotta parlamentaarikkona.

Nimikilven aukio saa kesällä. – Teksti: Maija Kauppinen

Maamme-laulu ja hurraahuuto Teklalle kruunasivat Tekla Hultinin aukion kukituksen, jota johti Naisliiton puheenjohtaja Kirsti Ojala. – Kuva: Ritva Rundgren

Suomalainen Naisliitto 23.4.2014

< Heinäkuu 2024 >