KUTSU VUODEN 2022 PERINNEPÄIVÄÄN

Vietämme Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön perinnepäivää lauantaina 10.12.2022 klo 14.00-16.30 Helsingissä Kansallismuseon Ateljee -tiloissa, os. Mannerheimintie 34, II kerros, 00100 Helsinki. Samalla juhlistamme  Stipendisäätiön 60-vuotistaivalta.

kello 14.00                                Musiikkiesitys

Tervetuloa, Säätiön puheenjohtaja Marja-Riitta Tervahauta

Vilkemaan Stipendisäätiön perustaminen ja Hilja Vilkemaa

Klo 14.20                                  Maalaiskylästä maailmalle – runotytöstä presidentiksi

kirjastoneuvos, Honorary Fellow, IFLAn presidentti

Sinikka Sipilä kertoo työurastaan, joka vei hänet Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtajaksi ja lopulta globaalin IFLAn presidentiksi.

Klo 15.00                                 Kahvi

Klo 15.30                                  Taiteilija Seela Sella

Klo 15.50                                  Musiikkia

Klo 16.10                                  Päivän päätös

Muusikko Aurora Visa

Ilmoittaudu säätiön rahastonhoitaja Ulla Törnelle, ulla.torne@dnainternet.net tai tekstiviestillä 040 5027 031 viimeistään 22.11.2022. Kerro myös kahvia varten erityisruokavalio.

Sokos Hotel Presidentissä (os. Eteläinen Rautatiekatu 4) voi tarvittaessa yöpyä 8.-9.12. ja/tai 9.-10.12.2022 seniorihintaisessa huoneessa. Seniorihintainen yhden hengen huone maksaa 95 euroa, joka on kahden hengen huoneelta samanhintainen eli 95 euroa/yö.

Varaa hotellista suoraan seniorihintainen huone mahdollisimman pian

puh. 020 1234 608 tai sähköpostilla presidentti.helsinki@sokoshotels.fi tai www.sokoshotels.fi

Vilkemaan Stipendisäätiö korvaa naisliittolaisille 80 prosenttia matkoista ja majoituksesta. Yksin majoittuvalle korvaus on puolet seniorihuoneen hinnasta tai – jos huonetoveria ei löydy – samoin puolet seniorihuoneen hinnasta.

Tervetuloa

Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiö sr    Hallitus

_________________________________________________________________________

Kultti ry:n Vuoden laatulehti -kilpailun tuomarina Markus Leikola

Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n vuoden 2022 laatulehtikilpailun tuomarina toimii toimittaja ja kirjailija Markus Leikola.

"Kulttuurilehtien laatu syntyy vankassa yhteistyössä niiden yleisöjen kanssa. Tämä huokuu tänä päivänä yhtä lailla paperilehtien kuin verkkolehtienkin sivuilta. Ja kuten aiemmin, oletan, että tänäkin vuonna tähän yleisösuhteeseen yhdistyy kirkkaimmissa helmissä vankkumaton journalistinen osaaminen syvälliseen sisällölliseen asiantuntemukseen. Ikävää vain, että palkitsemisen arvoisia olisi taatusti enemmän kuin on palkittavaa – mutta juuri tällöin tällainen tuomarointi on pelkkää iloa”, toteaa Leikola tuomarin roolistaan.

Vuoden laatulehti -kilpailu on nyt jo 17 vuoden ikäinen.  Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin laadukkaita kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtiä sekä muistuttaa niiden merkityksestä osana suomalaista yhteiskunnallista keskustelua.

Tänä vuonna kilpailuun osallistuu 50 erilaista kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehteä.

”Sosiaalisen median negatiiviinen mustavalkoisus peittää helposti alleen sen, että on olemassa myös erilaisia värejä ja värisävyjä tuottavia tiedonlähteitä. Median pikaruokamaisen valtavirran rinnalla tarvitaan sellaisia kulinaarisempia sisältöjä, joita juuri kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien tarjonta edustaa. Olen iloinen siitä, että tällä kertaa haarukan tähän pataan heittää toimittaja ja kirjailija Markus Leikola, jolla on vastaansanomattoman vankka kokemus polittisen vaikuttamisen, taiteen ja tieteen sisältöjen tulkitsemisesta. Odotan itsekin todella uteliaana, mitä sattumia juuri hän Kultin keitosta löytää", pohtii Kultti ry:n puheenjohtaja Tuomas Rantanen.

Aiempia Vuoden laatulehti -tittelin voittaneita ovat mm. Musiikintekijä, Animalia ja niin & näin.

Yleisö voi myös äänestää omaa ehdokasta, joihin voi käydä tutustumassa Kultin verkkosivulla

Äänestysaikaa on 23.10.2023 asti.

Voittaja julkistetaan Helsingin kirjamessuilla Kulttilavalla lauantaina 29.10. klo 14.

Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry on riippumattoman journalismin äänitorvi ja noin 170 Suomessa ilmestyvän lehden kattojärjestö. Kultti valvoo lehtien etuja sekä tarjoaa niille koulutusta ja markkinointiväyliä.

Lisätiedot:
Kultti ry:n puheenjohtaja Tuomas Rantanen, 040 507 7165
Kultti ry:n toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö, 044 210 3445

__________________________________________________________________________

Kirsi Sand kirjoitti Minna -lehden fb:ssa muistiinpanoja koulutuksesta:

Vaikuttava viestintä, mediakentän pirstaloituminen, viestintäkanavien moninaisuus, totuuden seulominen someuutisoinnin värittämästä informaatiosta, iskevän kärjenlöytäminen uutiseen, jotta lukija siihen tarttuu, sidosryhmien tavoittaminen... Näitä ja monia muita kiinnostavia asioita kuultiin tänään 24.9. Suomalaisen Naisliiton viestintäpäivässä Helsingissä. Luennoitsijana oli Päivi Mononen-Mikkilä La Voce Oy :stä. Itse Minna Canth, Lucia Hagman ja Tekla Hultin katselivat meitä Autorankadun kauniin kokoushuomeiston potreteista. Ehkäpä nyökkäsivät hyväksyvästi!
Kiitos antoisasta päivästä!

Tilaisuus pidettiin Aurorankadulla, Liiton huoneistossa. Kuvassa osallistujia. Toisessa kuvassa Päivi Mononen-Mikkilä

Kuvat otti Jatta Bucht

Kuvassa voi olla 10 henkilöä, istuvat ihmiset ja sisätila