Aloitteita ja lausuntoja

Luentopäivien, kesäkokousten ja Minna Canth -seminaarien lisäksi on Suomalaisen Naisliiton toimintaan kuulunut monenlainen työskentely naisen aseman parantamiseksi. Yksin tai yhdessä muiden naisjärjestöjen kanssa on annettu lausuntoja lainvalmistelukomiteoille. Näin esim. v. 1913 yhdessä muiden porvarillisten naisjärjestöjen kanssa pohdittiin avioliittolainsäädännön uudistusta, v.1915 kuuluttiin elintarvikekomiteaan. Molempien komiteoiden työskentely kesti useita vuosia.

Suomalainen Naisliitto kuuluu Naisjärjestöjen Keskusliittoon, jonka asettamissa komiteoissa SNL:lla on usein ollut edustus. Tällaisia komiteoita ovat olleet mm. siveellisyys-, raittius-, elintarvike-, naispoliisi-, lainvalmistelu-, ammatti- ja palkkauskomiteat.

Suomalaisen Naisliiton aloitteita ovat olleet esitys valtionhoitajalle v. 1918, että vuosia Yhdysvalloissa asunut ja siellä Suomen oloja esitellyt Aino Malmberg nimitettäisiin Suomen edustajaksi Yhdysvaltoihin; v. 1920 käännyttiin elokuvien sensuurikomitean puoleen pyynnöllä, että ”elävien kuvien” valintaan kiinnitettäisiin suurempaa huomiota; v. 1923 käännyttiin Porvoon hiippakunnan piispan puoleen pyytäen, että hän anoisi naisjäsenten asettamista tasa-arvoisiksi miesjäsenten kanssa seurakunnallisissa luottamustoimissa ja kirkolliskokousvaaleissa; v. 1924 esitettiin oikeusministerille kirjelmä, jossa toivottiin hallituksen tekevän uuden esityksen laiksi aviopuolisoiden oikeussuhteista, joiden tuli rakentua omaisuuden erillisyyden periaatteelle; v. 1934 lähetettiin sisäministeriölle kirjelmä, jossa toivottiin ”tehokkaan” sterilisaatiolain aikaan saamista, ja oppikoulu-uudistuksen pohjalta annettiin lausunto opetusministeriölle; v. 1948 pyydettiin sosiaaliministeriötä ”kiireesti” valmistelemaan laki ehdotus äitiyssuojelun uudistamiseksi.

Suomalaisen Naisliiton päätarkoitus ei ole kuitenkaan ollut toimia painostusryhmänä, vaan sen toiminta on keskittynyt – sääntöjen mukaisesti – valistustyöhön.

Suomalainen Naisliitto 22.11.2011

< Kesäkuu 2017 >