Kirjasto

Aurorankadun kirjasto

Suomalaisen Naisliiton huoneistossa Aurorankadulla toimii myös kirjasto, jossa on maamme laajimpia kokoelmia naisasiakirjallisuutta. Se perustettiin 1980-luvun alussa; avajaisia vietettiin 8. päivänä joulukuuta 1981.

Kirjaston perustan muodostavat kahden liiton puheenjohtajan, opetusneuvos Hilja Vilkemaan ja kirjastoneuvos Helle Kannilan lahjoittamat noin 4 000 kirjaa. Kaikkiaan kirjaston kokoelmat käsittävät runsaat 5 000 luetteloitua nidettä eri aloilta. Pääosa kirjoista on vuosilta 1910-1950. Parhaiten ovat edustettuina historia, kaunokirjallisuus ja naisasiakirjallisuus. Kokoelmia kartutetaan jatkuvasti naisten kirjoittamalla ja naisasiaa käsittelevällä kirjallisuudella liiton vuotuisen määrärahan avulla. Myös lahjoituksia otetaan vastaan, jos ne täydentävät kirjastoa. Viimeisimpiä lahjoituksia on toimittaja Martta Kaukosen feministikirjallisuuskokoelma.

Kirjaston kaikki kirjat on luetteloitu uudelleen ja tallennettu tiedostomuotoon, joten kirjasto voi palvella nykyistä paremmin sekä Naisliiton jäseniä että tutkijoita.
Aurorankadun kirjastoon on sijoitettu myös Suomen vanhimman naisasiayhdistyksen, Suomen Naisyhdistyksen kirjasto.

Naisliiton kirjaston yhteydessä on lainaustoimintaa ja toimintakausina kerran kuukaudessa kirjalauantai, joka kokoaa hyvän kirjallisuuden ystäviä keskustelemaan jostakin ajankohtaisesta kirjallisuusteemasta.

Lainaus ja laina-aika:
Kirjasto on avoin jäseniltoina ja sopimuksen mukaan, jolloin jäsenet voivat lainata sieltä kirjoja. Kirjastonhoitajana toimii Katariina Wuoristo-Mattila.
Kirjojen laina-aika on noin kuukausi.

Uutuuskirjat  v. 2016

Suomalaisen Naisliiton kirjastoon on hankittu joulukuussa 2016 kymmenen uutuuskirjaa. Niitä voivat kaikki jäsenet lainata. Kirjastonhoitajana on Helsingin yhdistyksen Katariina Mattila-Wuoristo.

Hanna Weselius: Alma! WSOY

Mari Manninen: Yhden lapsen kansa, Atena

Sirpa Kähkönen: Tankkien kesä, Otava

Riitta Jalonen: Kirkkaus, Tammi

Aura Korppi-Tommola: Miina Sillanpää. Edelläkävijä, SKS

Minna Rytinsalo: Lempi, Gummerus

Maijaliisa Dieckmann: Äitejä ja aviottomia lapsia. Alva Forsiuksen tarina, Lukutoukka

Jukka Viikilä: Akvarelleja Engelin kaupungista, Gummerus

Elena Ferrante: Loistava ystäväni, WSOY

Jahina Guzel: Suleika avaa silmänsä, Into

Uutuuskirjat v. 2015

Tuula Arkio:Jyviä noukkimassa, Siltala

Paula Hawkins:Nainen junassa, Otava

Elina Hirvonen: Kun aika loppuu, WSOY

Laura Honkasalo:Perillä kello kuusi. Otava

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja, Teos

Kudottujen kuvien kaupunki, Teos

Katja Kettu: Yöperhonen, WSOY

Leena Krohn: Erehdys. Teos

Laura Lindstedt: Oneiron. Teos

Merete Mazzarella: Aurinkokissan vuosi, Tammi

Reetta Meriläinen: Tytön tie, Kirjapaja

Tiina Miettinen: Piikojen valtakunta, Atenakustannus

Caitlin Moran: Näin minusta tuli tyttö, Schilds & Söderströms

Helena Ruuska: Eeva Joenpelto. Kirjailijan elämäkerta. WSOY

Ljudmila Ulitskaja: Medeia ja hänen lapsensa, Siltala

SUOMALAISEN NAISLIITON KIRJASTO 2012-2014

Julkaisujen tekijä ja nimeketiedot olen kopioinut LINDA:sta, yliopistojen yhteistietokannasta www.linda.linneanet.fi/

Julkaisua koskevat tiedot (painos, julkaisuvuosi, julkaisija, kääntäjä ym.) olen pääsääntöisesti jättänyt ilmoittamatta. koska julkaisujen kuvailutiedot: Asiasanoitus ja kuvailua koskevat tiedot löytyvät LINDA:n julkaisun VIITENÄYTÖN, KOKO VIITE – tiedoissa.

ESIMERKKI
Tekijä Pakkala, Teuvo. Nimeke Kootut teokset. 4, Tukkijoella ; Kauppaneuvoksen härkä ; Meripoikia / Teuvo Pakkala. Julkaistu Helsingissä : Otava, 1922. Ulkoasu 376 s. Aineisto Tekstiaineisto Kieli fin Muut nimekkeet Tukkijoella. Kauppaneuvoksen härkä. Meripoikia. Asiasanat ja luokitukset Asiasana näytelmät (ysa) kootut teokset — näytelmät (ysa) suomenkielinen kirjallisuus — näytelmäkirjallisuus — 1890-1910-luku (ysa) UDK-luokitus 894.541 -3 894.541 -2 894.541 -8
Niiden julkaisujen tiedot, joita en löytänyt Lindasta, esim. ulkomaalaiset ja ilman ISBN tunnusta olevat olen kirjannut hankintakirjassa olevien tietojen perusteella.
Puuttuvat numerot ovat kuuluneet poistetuille kirjoille.
Lisäksi luettelotietojen kopioinnissa esiintyvät ”kauneusvirheet” ovat tekniikan ylivoimaisia yllätyksiä allekirjoittaneelle, myös eri työssäni käyttämien tietokoneiden ohjelmistojen tyyppiversioiden eroja.
Iissä 15.3.2012 Kristiina Haukkamaa

MARTAN KIRJASTO

Martan kirjasto on osa Suomalaisen Naisliiton kirjastoa. Martan kirjasto on naisasiakirjasto, sen on lahjoittanut Martta Kaukonen.

< Toukokuu 2018 >
30010203040506